Warcaby online

warcaby

Gra w warcaby lub po prostu warcaby to gra planszowa. W Brazylii i Portugalii najbardziej znana jest wersja 64-kwadratowa (8 na 8), ale najbardziej znaną na świecie wersją jest ta, która wykorzystuje tablicę o wymiarach 100-kwadratowych (10 na 10).

Warcaby zasady

Gra w warcaby rozgrywana jest pomiędzy dwoma graczami, na kwadratowej planszy o 64 polach na przemian jasnych i ciemnych, z 12 białymi i 12 czarnymi pionkami.

Celem jest zbicie lub unieruchomienie pionków przeciwnika. Gracz, któremu uda się zbić wszystkie pionki przeciwnika, wygrywa grę.

Plansza musi być ułożona tak, aby skośny kwadrat po lewej stronie każdego partnera był ciemny.

Na początku gry pionki należy ułożyć na planszy na ciemnych polach w następujący sposób: w pierwszych trzech poziomych rzędach pionki białe; a w ostatnich trzech czarnych figurach.

Pionek porusza się po przekątnej, po ciemnych kwadratach, do przodu, po jednym kwadracie.

Bierka może zbić pion przeciwnika, poruszając się do przodu, a także umożliwia zbicie pionka przeciwnika, poruszając się do tyłu.

Klocek, który dotrze do ósmego pola przeciwnika, zatrzymując się tam, zostanie awansowany na „królową”, czyli bierkę o szerszych ruchach niż bierka prosta. Pani jest naznaczona przez nałożenie na promowany kamień innego tego samego koloru.

Hetman może poruszać się tam i z powrotem po przekątnej o jedno pole na raz, w przeciwieństwie do innych pionów, które poruszają się tylko do przodu po przekątnej. Hetman może również wziąć inną figurę z przodu lub z tyłu po przekątnej i na boki.

Gdy na polu sąsiadującym z bierką znajduje się bierka przeciwnika, z bezpośrednim wolnym polem na tej samej przekątnej, bierka przejmie ją, przenosząc się na wspomniane wolne pole. W ten sposób utwór porusza się tam iz powrotem, co jest jedynym ruchem wstecznym utworu. Jeśli po wzięciu bierki, okoliczność się powtórzy, bierka będzie nadal wykonywać ten sam ruch, nazywając ten ruch chwytem łańcuchowym.

Jeżeli na przekątnych początkowego pola hetmana znajduje się pion przeciwnika, którego bezpośrednie pole jest wolne, hetman zbije go, przesuwając się na dowolne wolne pole po zbitym bierku. Pani bierze również łańcuch.

Branie jest obowiązkowe. Bierek i hetman mają taką samą wartość do wzięcia lub zbicia. Jeżeli w tym samym posunięciu prezentowany jest więcej niż jeden sposób bicia, obowiązkowe jest wykonanie ruchu, który zbierze największą liczbę bierek (prawo większości).

Bierka może przejść przez to samo puste pole więcej niż raz, ale nie może wziąć żadnej figury więcej niż raz. Figura, która w serii uderzeń przechodzi tylko przez ósme pole przeciwnika, nie zostanie awansowana. Zdjęte pionki należy usunąć z planszy dopiero po zakończeniu ruchu.

Białe zawsze mają out, czyli pierwszy ruch w grze. Jest to określane przez losowanie lub konwencję dla pierwszego meczu; poniżej Biały zmienia się między dwoma partnerami.

Ruch jest wykonywany, gdy zagrany pion zostanie przeniesiony bezpośrednio na nowe pole; część musi zostać natychmiast zwolniona.

Ruch jest zakończony, gdy ręka gracza upuszcza kawałek, przesuwając go z jednego pola na drugie.

Jeżeli gracz odpowiedzialny za wykonanie ruchu dotknie:

jeden z twoich pionków, musisz go zagrać; oraz,
kilka jego bierek, przeciwnik będzie miał prawo wskazać, który z zagranych bierek powinien być zagrany.
Uwaga: jeśli żaden z tych utworów nie może być zagrany legalnie, nie ma kary, jednak recydywa jest karalna.

Gra kończy się remisem, gdy:

obaj partnerzy zgadzają się na remis;
w dowolnym momencie gry następuje 20 kolejnych ruchów Warcabów, bez brania lub przesuwania kamienia;
ta sama pozycja występuje po raz trzeci, z tym samym graczem wykonującym ruch, zainteresowana strona musi zgłosić remis przed zmianą pozycji (ta zasada obowiązuje tylko wtedy, gdy gra jest zapisywana w arkuszu kalkulacyjnym); oraz,
w walce trzech hetmanów z jedną większą stroną przegrywa w dwudziestu ruchach.
Gra w warcaby, rozpowszechniona na całym świecie, otrzymała zmiany w zależności od regionu, w którym jest rozgrywana. Zmodyfikowano również zasady, aby usprawnić rozgrywkę. Oto kilka wariantów gry.

Warcaby Brazylii
Hetman bez bicia: hetman porusza się po przekątnej, przesuwając się do przodu lub do tyłu o tyle wolnych pól, ile chce, nie zabierając po swojej drodze żadnego pionka w przeciwnym kolorze i nie mogąc zmienić tej przekątnej.
Hetman z biciem: Jeśli na twojej przekątnej znajduje się inny pion, tego koloru przeciwnego, bicie można przeprowadzić tylko wtedy, gdy za pionem przeciwnika jest jedno lub więcej pustych pól, bicie jest obowiązkowe. Hetman nie musi pozostawać o jedno pole po zbitym bierku. Jest również dobrze znana na całym świecie, należy do najpopularniejszych gier takich jak: szachy, warcaby czy domino.

włoskie Warcaby
Zasady są takie same jak w przypadku tradycyjnych warcabów, z następującymi zmianami: planszę układa się tak, aby po lewej stronie znajdował się biały kwadrat; pionki nie mogą zbić królowej; jeśli gracz nie zbierze pionka, kiedy jest to możliwe, przegrywa grę; a gdy jest więcej niż jedna możliwość wzięcia pionów, gracz musi wybrać najcenniejszy pion, czyli koszulkę.

angielskie Warcaby
Takie same zasady jak w przypadku tradycyjnych warcabów, z tą różnicą, że gracz może wybrać zbicie dowolnego pionka i niekoniecznie wykonać ruch, który pozwoli mu zbić największą liczbę pionów. Ponadto warcaby nie poruszają się na duże odległości. Jedyną przewagą hetmana nad normalną figurą jest zdolność do poruszania się i bicia w przód iw tył.

rosyjskie Warcaby
Jedyne zmiany w stosunku do oficjalnych zasad to fakt, że dubel nie jest obowiązkowy oraz fakt, że w przypadku bicia seryjnego, jeżeli figura przejdzie przez ostatni rząd, awansuje na hetmana i już kontynuuje ruch. jako królowa.

tureckie Warcaby
Prawdopodobnie najbardziej egzotyczny z tradycyjnych wariantów warcabów.

Użyj planszy osiem na osiem. Każdy gracz ma szesnaście pionków i początkowo umieszcza je na drugim i trzecim rzędzie najbliżej siebie.

Piony poruszają się prostopadle, na boki lub do przodu, ale nie do tyłu.
Przechwytywanie odbywa się również do przodu lub na boki. Bierkę, która zbija bierkę, umieszcza się w pozycji następującej po tej, która była wcześniej zajmowana przez bierkę, która jest natychmiast eliminowana (podczas tury, a nie na jej końcu).
Kiedy bierka osiągnie ostatni stopień, staje się królową.
Warcaby mogą przesuwać tyle pustych miejsc, ile chcą do przodu, do tyłu lub na boki.
Bicie wykonane przez hetmana jest takie samo jak w przypadku normalnych bierków, z wyjątkiem tego, że może ona przeskoczyć przez linię pustych pól, aż dotrze do zbitego bierka.
Jeśli to możliwe, bicie jest obowiązkowe i powinno być wykonane w taki sposób, aby wyeliminować jak najwięcej przeciwników.
Zwycięstwo następuje poprzez zbicie wszystkich pionów przeciwnika, unieruchomienie go lub pozostawienie go z co najwyżej jednym pionem przeciwko królowej.
wygrana przegrana
Wariant, w którym zasady są takie same jak w grze oficjalnej, ale w tym wariancie wygrywa ten, któremu zabraknie pionów. Gracz musi zatem jak najszybciej zaoferować swoje pionki przeciwnikowi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.